Als docent, cursusleider of lesstofontwikkelaar is het belangrijk om een ‘klik’ tot stand te brengen met de doelgroep, leerling of cursist (het slachtoffer?). Het klikt echter niet altijd vanzelf. Uit mijn schooltijd en verschillende trainingssituaties herinner ik mij nog goed dat het tussen student en docent niet altijd klikte. Maar een goede klik tussen cursist en trainer is geen garantie voor een klik tussen cursist en lesstof.
Bij de klik tussen cursist en lesstof speelt niet alleen de klik met de trainer een rol, maar ook de motivatie van de cursist om een cursus te volgen. Als cursisten vooraf weinig gemotiveerd zijn om een cursus te volgen dan heb je als ontwikkelaar van e-learningcursussen (bij één van opdrachtgevers ‘e-learnings’ genoemd) nauwelijks mogelijkheden om hier structureel iets aan te verbeteren.
Als de cursist vooraf wel een klik heeft met de lesstof dan is het zaak deze vast te houden. Helaas kom ik nog regelmatig e-learnings tegen waarbij de cursist wat lastig gevallen met allerlei onverklaarbare extra (muis)klikken. Klikken die nodig zijn om gegevens uit te wisselen met het LMS (welke cursist is daar überhaupt in geïnteresseerd?), klikken die nodig zijn om de cursist te vragen of hij zijn naam echt goed heeft ingevoerd, klikken die nodig zijn om een scherm te sluiten, klikken die nodig zijn om een cursist te attenderen op een minuscule button in een animatie, klikken die ….
Bij iedere overbodige of niet uit te leggen muisklik vermindert de klik met de cursus. Laten we daarom minder klikken voor een betere klik.