SCORM, xAPI en nu ook cmi5

Sinds de laatste update van Articulate Storyline wordt ook de LMS-standaard CMI5 ondersteund. Een mooi moment om de (eigen) kennis over tracing en tracking weer eens op te frissen.

Bij het publiceren van een Storyline-project voor een LMS dan zijn er voor 5 verschillende LMS’en: SCORM 1.2, SCORM 2004 (2nd, 3rd en 4th edition), AICC, Tin Can API en nu dus ook CMI5.

 

 

Korte terug- en vooruitblik vanuit mijn perspectief

AICC In 1998 ontwikkeld door de Aviation Industry Computer-Based Training Committee en was de basis voor SCORM. Sinds 2002 ben ik geen LMS’en meer tegengekomen dit deze standaard gebruiken.
SCORM 1.2 Gelanceerd in 2001 and still going strong. De afkorting staat voor Shareable Content Object Reference Model.
SCORM 2004 (2nd, 3rd en 4th edition)  In 2004 zag de beoogde opvolger van SCORM 1.2 het licht. Heel even werd deze SCORM 1.3 genoemd, maar dit werd snel SCORM 2004 (1st Edition). In hetzelfde jaar kregen we de 2nd edition en in respectievelijk in 2006 en 2009 volgden de 3rd en 4th edition.Ik ben SCORM 2004 maar een paar keer tegengekomen en het bood een oplossing voor situaties waarin er een project veel variabelen voorkomen waarvan de inhoud in het LMS moet worden opgeslagen. Bij SCORM 1.2 is dit beperkt tot 4.096 karakters. Bij SCORM 2004 kan de cursist zeker 64.000 karakters vastleggen.Met SCORM 2004 kan je (met sommige LMS’en) ook wat meer zien van wat de cursist binnen een module heeft uitgespookt.

SCORM 2004 is altijd op de achtergrond gebleven van SCORM 1.2. De meeste klanten waar ik voor werk hebben Moodle (of Totara) als LMS en Moodle is gestopt met de ondersteuning van SCORM 2004.

 Tin Can API (xAPI) Veelbelovend sinds 2013 en vooral klanten die zich oriënteren op een nieuw LMS (of nog veeeeeeeel breder) willen de term Tin Can API nog wel eens laten vallen met daarbij de vraag: Wat is dan het verschil met xAPI? Dat verschil is dus de naam. xAPI staat overigens voor Experience API. En omdat de meesten het niet durven te vragen: API staat voor Application Programming Interface, een verzameling definities waarmee wordt vastgelegd hoe verschillende computerprogramma’s met elkaar communiceren.Tip om indruk te maken: Spreek API uit als ee-pie-aai.
cmi5 Gelanceerd in 2016 als de compagnon van xAPI. Wat eenvoudiger in het gebruik (kom ik nog op terug) dan  xAPI (en SCORM 1.2) en technisch geavanceerder dan SCORM. Is 3 jaar korter veelbelovend dan xAPI.

Wil je meer willen lezen over bovengenoemde en andere standaarden (IMS, LTI en PENS), ga dan naar https://scorm.com/scorm-explained/business-of-scorm/scorm-versions/.

Ik moet dus een cursus publiceren

De eerste vraag hierbij is dan welke van de bovenstaande standaarden door het LMS worden ondersteund? In negen van de tien gevallen kom je uit bij het vertrouwde SCORM 1.2.

Reporting Tracking

In het publish-venster van Storyline (en overigens ook van oudgediende Studio) heb je nu twee tabbladen: Reporting en Tracking. Op het blad Reporting geef je aan welke status bij het afsluiten van de module naar het LMS moet worden gerapporteerd. Op het tabblad Tracking geef je aan hoe de voortgang (progress) en afronding (completion) moet worden gerapporteerd.

Over status gesproken

Bij reporting geeft de listbox LMS Reporting vier opties:

Dit is het punt waar menigeen zich achter de oren begint te krabben en als ik op zoek ga naar meer informatie (o.a. bij Articulate Support) dan vliegen  termen als most likely en trial and error je om de oren. Gelukkig verwijst Articulate naar SCORM Cloud (https://cloud.scorm.com/)

Naast de 4 verschillende combinaties van statussen komen ook nog eens drie verschillende mogelijkheden op het tabblad Tracking. Dat zijn:

  • Track using number of slides viewed
  • Track using quiz result
  • Track using complete course trigger

Reden om een praktijktest te doen waarin we gaan kijken wat er in SCORM Cloud wordt geregistreerd bij:

Verschillende LMS’en
  1. SCORM 1.2
  2. SCORM 2004
  3. cmi5
  4. xAPI
Verschillende tracking opties
  1. Track using number of slides viewed
  2. Track using quiz result
  3. Track using complete course trigger Complete/Passed
  4. Track using complete course trigger Incomplete/Failed
Verschillende soorten projecten
  1. Zonder Resultslide
  2. Met Resultslide
Verschillende EXIT-momenten
  1. Nog vóór de Result Slide
  2. Vanaf de Result Slide

SCORM Cloud laat na het afsluiten van een SCORM-pakket drie dingen zien:

SCORM Cloud Mogelijke waarden
Completion Completed / Incomplete / Unknown
Success Passed / Failed / Unknown
Score Percentage / Unknown

Zo’n 64 mogelijkheden die ik bijna allemaal heb getest en dit overzicht opleverde:

Klik hier om naar deze spreadsheet te gaan.

Uiteindelijk blijkt het volgende

  • Er is geen verschil tussen het rapporteren bij SCORM 1.2 en SCORM 2004.
  • Een score wordt alleen getoond bij Track using quiz result, bij een voortijdige EXIT wordt bij:
    • SCORM een tussenscore gerapporteerd;
    • cmi5 en xAPI pas een score gerapporteerd als de Result Slide is getoond.
  • De statussen Completed en Incomplete worden ongeacht de instellingen van LMS Reporting altijd juist gerapporteerd.
  • Bij SCORM 1.2 en 2004 moet je goed opletten met de trigger Course Completed (Complete/Passed en Incomplete/Failed) in combinatie met LMS Reporting Als je de trigger wilt gebruiken om zelf te bepalen welke status naar het LMS wordt doorgegeven, gebruik dan alleen Passed/Failed of Completed/Incomplete bij LMS Reporting.
  • Bij de LMS Reporting opties Passed/Incomplete en Completed/Failed sluiten Passed en Failed elkaar uit. Het is logischer op te kiezen voor de optie Passed/Failed, Completed en Incomplete krijg je er dan vanzelf bij.

En tot slot: cmi5 is qua instellingen inderdaad eenvoudiger dan SCORM, alleen jammer dat er nog maar weinig LMS’en zijn die met cmi5 overweg kunnen.